O projekcie

Zintegrowany system modelowania oraz graficznego projektowania instalacji elektrycznych na statkach
Projekt współfinansowany jest z środków unijnych w ramach inicjatywy InnoShip. Celem projektu jest opracowanie platformy służącej do modelowania oraz graficznego projektowania instalacji elektrycznych na statkach, na potrzeby stoczni oraz innych firm z przemysłu stoczniowego i branży morskiej.
Realizacja projektu pozwoli osiągnąć IX poziom gotowości technologicznej, gdyż zbudowany pototyp platformy projektowej zostanie zweryfikowany w warunkach pracy docelowej. Efektem realizacji projektu będzie zatem osiągnięcie przez platformę, będącą przedmiotem badań, gotowości do wdrożenia. W wyniku pomyślnej realizacji projektu, na rynku pojawi się bardzo zaawansowane, innowacyjne narzędzie do modelowania i graficznego projektowania instalacji elektrycznych na statkach. Projekt jest rezultatem przyjętej, długofalowej strategii rozwoju przedsiębiorstw Remontowa Electrical Solutions sp. z.o.o. oraz NMG S.A., opartej o opracowywanie własnych, specjalistycznych innowacji produktowych, skierowanych do podmiotów obecnych na rynku stoczniowym oraz w branży morskiej.
W ostatnich latach przemysł stoczniowy w Europie, w tym w Polsce, przechodzi diametralne zmiany. Jednym z ważniejszych kluczowych czynników sukcesu, warunkującym przetrwanie i rozwój stoczni produkcyjnych i remontowych, stały się innowacje produktowe. Do innych, równie ważnych czynników ich konkurencyjności można zaliczyć m.in. innowacje procesowe i organizacyjne, technologię, know‑how, wysoką jakość produktów, silne zaplecze projektowe czy przedsiębiorczość. Innowacyjne rozwiązania umożliwiają polskim i innym stoczniom europejskim pozyskiwanie nowych zamówień na budowę wysoce wyspecjalizowanych jednostek.
Projektowanie i wykonanie układów elektroenergetycznych na statkach według obecnie wykorzystywanych technologii stanowi jeden z największych problemów technicznych w procesie budowy statków. Obecne technologie nie pozwalają na wyeliminowanie niepewności technicznej związanej z mocą napędu oraz wydajnością układu elektrycznego. Dla rozwiązania problemu, Remontowa Electrical Solutions sp. z.o.o. oraz NMG S.A. podejmą się przeprowadzenia prac B+R, które pozwolą stworzyć kompleksową platformę do projektowania, modelowania i testowania w warunkach cyfrowych docelowych rozwiązań układów elektroenergetycznych, które następnie będzie można wykonać na statkach z wyeliminowaniem wszelkich niepewności technicznych już na etapie projektowania.
Nowość rozwiązania polega na umożliwieniu zamodelowania kompletnego cyfrowego bliźniaka jednostki pływającej wraz z układem elektroenergetycznym, na którym będzie można przeprowadzać testy przed, ich fizycznym wykonaniem. Głównym problemem technologicznym przedsięwzięcia jest brak dostępnych na rynku gotowych rozwiązań, które posiadają w/w funkcjonalności. Nie ma też żadnych rozwiązań cząstkowych, dedykowanych dla branży morskiej, które można by ze sobą zintegrować, tworząc spójny i kompletny produkt zgodny z przedstawioną specyfikacją. Jak dotąd nie zostały też przeprowadzone żadne prace badawcze ani rozwojowe w obszarze projektowania tej klasy systemów informatycznych. Większość dostępnych na rynku rozwiązań służy do szeroko pojętego modelowania matematycznego, są to najczęściej narzędzia typowo inżynieryjne (np. CAD) lub aplikacje naukowe (np. Matlab). Żaden z tych systemów nie wspiera w/w procesów, w szczególności procesów dotyczących modelowania, graficznego projektowania oraz symulowania pracy instalacji elektrycznych jednostek pływających.
Przedmiotem projektu są prace B+R na które składają się:
BADANIA PRZEMYSŁOWE:
- Sformułowanie koncepcji i założeń do platformy, identyfikacja i weryfikacja środowiska pracy systemu projektowego
- Stworzenie serii modeli systemów elektroenergetycznych i weryfikacja ich stabilności podczas zmian parametryzacji elementów składowych
PRACE ROZWOJOWE:
- Budowa prototypu platformy symulacyjno-projektowej, badanie zachowania platformy w zdefiniowanych scenariuszach działania
- Koncepcja i budowa laboratorium projektowego, weryfikacja eksperymentalna środowiska programistycznego i laboratoryjnego w warunkach rzeczywistych
Podstawowym i głównym celem niniejszego projektu jest stworzenie kompleksowego systemu modelowania i projektowania graficznego instalacji elektrycznych przeznaczonych do montażu na statkach. Dzięki realizacji zaplanowanych prac B+R powstanie innowacyjna metoda projektowa, wykorzystująca zaawansowane systemy IT, m.in. technologię „Digital Twin” oraz technikę Hardware-In-the-Loop simulation.
Opracowana metoda będzie stanowiła narzędzie wspierające proces projektowy poprzez wykorzystanie technologii IT, a większa efektywność procesu projektowania wynikać będzie z możliwości testowania projektowanych rozwiązań w fazie przed-prototypowej. Oznacza to, że nie będzie konieczności budowy prototypu opracowywanego rozwiązania/systemu bez wcześniejszego przetestowania. Przeprowadzane dzięki planowanej do opracowania metodzie symulacje rozwiązań projektowych pozwolą z dużą dokładnością odwzorować pracę projektowanego systemu w warunkach rzeczywistych, co pozwoli wyeliminować technologiczne niepewności powstałe w czasie procesu projektowania.

Główne cele projektu
Jakie cele stawia sobie konsorcjum w stosunku do projektu?
- Stworzenie zaawansowanego i innowacyjnego systemu wspierającego prace projektowe
- Stworzenie serii modeli klas obiektów będących cyfrowymi odpowiednikami rzeczywistych urządzeń
- Wykorzystanie zaawansowanego środowiska symulacyjnego do wstępnego testowania utworzonych instalacji elektrycznych
- Automatyzacja części z czynności projektowych
Jakie korzyści dla branży stoczniowej wynikają z pomyślnego ukończenia projektu?
- Wsparcie dla stoczni, armatorów oraz towarzystw klasyfikacyjnych w zakresie wykonywanych przez nich prac
- Zmniejszenie kosztów projektowana instalacji elektrycznych w branży morskiej
- Ograniczenie wystąpienia awarii podczas prób morskich przez wykluczenie takowych już na etapie projetowania
- Zapewnienie zaawansowanego wsparcia w pracy dla projektantów sieci energoelektrycznych
- Znacznie przyspieszenie realizacji zamówień
- Możliwość tworzenia oraz testowania z wykorzystaniem technologii HIL, „cyfrowego bliźniaka” jednostki pływającej


Kim są główni odbiorcy gotowego produktu?
- Biura projektowe
- Stocznie
- Integratorzy systemów elektroenergetycznych
- Armatorzy
Konsorcjum projektowe

Projekt ze względu na swoje rozmiary oraz ogrom kompetencji do niego wymaganych zarówno w tematyce elektryki morskiej jak i softwarowej prowadzony jest przez konsorcjum w którego skład wchodzą:

Firma zajmująca się wytwarzaniem oprogramowania dla przemysłu energetycznego i nie tylko. Współpracuje z największymi firmami z branży w Polsce, a na swoim koncie ma już setki wdrożeń. W konsorcjum odpowiedzialna za stworzenie oprogramowania klienckiego.

Jeden z liderów z zakresu dostarczania rozwiązań elektroenergetycznych w branży morskiej. Firma, przez której port każdero roku przepływa wiele statków, na których wykonywany jest szereg prac mających na celu kompletną renowację instalacji elektrycznej. W konsorcjum odpowiedzialna za nadzór merytoryczny oraz algorytmy automatyzacji tworzenia instalacji elektrycznych na statkach.